Hur du löser problemet angående Microsoft Office 365:

Nedan finner du information om hur du/ni går tillväga. Tveka inte på att kontakta oss om du har några funderingar på: support@netoptions.se.

Lösningen är att göra inställningar för DKIM.

1. Med DKIM verifierar man att avsändaren (t ex noreply@foretaget.se) är giltigt genom att signera mailen med en privat nyckel. Denna nyckel installeras på BizWizards SMTP servrar som signerar utgående mail med den privata nyckel som är avsedd för avsändaren (@foretaget.se). Mottagande SMTP server ser sen att mailet är signerat och kan med en publik nyckel som finns i DNSen för avsändaren (@foretaget.se) verifiera att signeringen är korrekt och därmed också avsändaren av mailet.


2. Be er IT avdelning/de som hjälper er med hemsida (DNS - inställningar) att generera upp en privat och publik nyckel med verktyget på följande sida https://www.port25.com/dkim-wizard/ 


3. Därefter behöver ni, för varje domän (@foretaget.se, @foretaget.com etc.) ni använder som avsändare för e-post i BizWizard, göra förändringarna som står i guiden i ovan i er DNS för den domänen. (Samma nycklar kan användas för alla domäner)


4. Sen behöver er IT skicka den privata nyckeln till oss på ett säkert sätt (vi kan sätta upp FTPS för överförningen) och meddela vilken "selector" de valt (t ex bwz). Sen installerar vi den i vår SMTP server och gör inställningar så att mailen blir signerade och testar att allt blir rätt. OBS: IT kontaktar oss via formuläret nedan så hjälper vi att se till att informationen skickas på ett säkert sätt.


När DKIM finns på plats kan du som kund sätta upp DMARC då SPF automatiskt blir korrekt via utskick från BizWizard. Dock behöver du som kund ha korrekt DKIM och SPF för dina ”egna” mail.


Kontakta oss nedan för punkt 4 alternativt om ni önskar få hjälp att testa och kontrollera att inställningarna är korrekta.